Someren 2 als runner-up de winterstop in (2-1)

Volharding 2 (zon)

Hoofdklasse HFD

11 december 2022 11:00

M.A.J. Peeters

Sportpark De Potacker
Potakkerweg 21
5712AV
SOMEREN
tel. 0493-492147

In de laatste wedstrijd voor de winterstop, hebben de reserves van Someren de tweede topper op rij met 2-1 gewonnen. Na de knappe zege tegen koploper Erp, waren het nu de reserves van Volharding die eraan moesten geloven. De doelpunten van Ties van Baars en Rik Bukkems kwamen met enig fortuin tot stand maar vooral de zo kenmerkende dosis teamspirit zorgde voor de zevende overwinning.

Na een wat afwachtend begin, was het na tien minuten Someren dat voor de eerste keer van zich deed spreken. Uit een vrije trap van Rik Bukkems was het Maxime Hollanders die tot twee keer toe dichtbij de openingstreffer was. Zijn kopbal werd met een mooie reflex gepareerd door de keeper van de gasten, bij de tweede poging was de doelman enkel toeschouwer maar zag hij de bal uit een omhaal op de paal belandden. Vervolgens was het ook Volharding dat zich voor het eerst meldde. Vooral vanuit de gevaarlijke nummers 7 en 10 van de gasten kwamen goede acties en mooie steekpasses. De grootste kans ontstond uit een afgeslagen hoekschop. Deze werd van buiten de zestien prima ingeschoten maar doelman Wessel Pape bracht redding. Voor Someren ondernam Ties van Baars nog een poging maar zijn schot ging naast het doel. Na ruim een half uur voetballen had diezelfde Ties bij zijn volgende poging meer geluk. Bij een schot van Devi Fondon claimde Someren eerst nog een penalty vanwege een handsbal maar deze werd niet gegeven. Vervolgens belandde de bal op de rechterflank bij Ties die met een mooie actie zijn tegenstander op het verkeerde been zette. De voorzet die volgde was dusdanig scherp dat deze bij de tweede paal rechtstreeks in het doel belandde. Niet veel later was Someren al dichtbij de tweede treffer. Devi Fondon ging op karakteristieke wijze twee à drie tegenstanders voorbij maar vond de voeten van de doelman. Net voor rust was het woord weer aan de gasten toen Someren moeite had de bal van het eigen doel weg te krijgen. Uiteindelijk was het de linksbuiten van de gasten die het doel onder vuur nam. Echter was het wederom Wessel die, nu met behulp van de deklat, redding wist te brengen.

Na de thee was het Someren dat het eerste gevaar stichtte. Een vrije trap van Rik Bukkems werd door een eigen verdediger verlengd richting doel maar de goalie wist nog net redding te brengen. Tien minuten na rust volgde er een hele slordige fase van de kant van de gastheren. Volharding wist hierdoor meer en meer druk te krijgen op het doel van Someren en uiteindelijk te profiteren. Aan de rechterflank werd de bal uitstekend vrijgemaakt en de daaropvolgende voorzet werd van dichtbij overtuigend binnengekopt door de aanvaller van de gasten. De in het zwart gehulde thuisploeg was even de weg kwijt en Volharding nam het initiatief verder over zonder tot echt doelrijpe kansen te komen. Uiteindelijk wisten de gastheren zich, mede door een dubbele wissel, toch weer meer in de wedstrijd te knokken. Na 75 minuten spelen kwam de equipe van trainer Salim Zeroual, wederom met een portie fortuin, op voorsprong. Rik Bukkems mocht wederom een vrije trap nemen en stuurde deze perfect richting de tweede paal. Door het vele verkeer in de doelmond werd de keeper verrast en belandde de bal rechtstreeks in het doel. De manschappen uit Vierlingsbeek moesten andermaal in de achtervolging maar de organisatie bij Someren stond uitstekend. Verder dan een poging die prima onschadelijk gemaakt werd door Wessel Pape, kwamen de gasten dan ook niet. Tevergeefs probeerden ze nog wel scheidsrechter Peeters in hun zoektocht naar de gelijkmaker te betrekken maar de jammerlijke pogingen om bij elke bal een penalty te claimen waren aan hem niet besteed. Aan de andere kant was het nog Victor Amafina die zijn vertrek uit Someren luister bij probeerde te zetten met een doelpunt maar zijn poging belandde naast het doel.

Door deze overwinning gaat Someren als nummer twee de winterstop in. Een uitstekende prestatie van dit team dat, met de start van een O23-team, door weinigen voor mogelijk werd gehouden. De achterstand op koploper Erp bedraagt vijf punten. Op 5 februari wordt de winterstop definitief afgesloten als de reserves van Sparta '25 naar sportpark de Potacker komen. Aftrap van deze wedstrijd is dan zoals gebruikelijk om 11.00 uur.

Opstelling Someren: Wessel Pape; Norbert Maas (59. Sem Leenen), Maxime Hollanders, Karel de Lau, Joey Sonnemans; Bart Hurkmans, Niels van Santvoort, Rik Bukkems (80. Mike van der Loo); Ties van Baars (59. Robert Janssen), Jan Meulendijks (86. Victor Amafina), Devi Fondon.

Zondag 21 april 2024 - aanvang 14:30 uur Sportpark De Potacker
BSV Limburgia/Kamerland 1 (zon)