Someren doet zichzelf tekort tegen Hilvaria (1-3)

Hilvaria 1 (zon)

1 maart 2020 14:30

N. (Niels) Janssen

Na de smadelijke 5-0 nederlaag tegen Valkenswaard was Someren in eigen huis gebrand op eerherstel tegen Hilvaria. Het liep anders dan verwacht. Na een ongelukkige 0-1 ruststand, werd het binnen het uur ook nog 0-2. Bovendien moest de thuisclub vanaf dat moment met tien spelers verder. In de slotfase stonden er zelfs nog maar negen Somerense spelers in het veld.

In ondertal scoorde Koen de Louw de aansluitingstreffer en Someren leek nog kansrijk, maar een dubieuze beslissing van de scheidsrechter leidde tot een geflatteerde 1-3 nederlaag.

Na een saaie en afwachtende start ontbrandde de wedstrijd na ca. twintig minuten. De eerste kans was voor Hilvaria-topscorer Coen van Oirschot, die zijn ongevaarlijke lob in de handen van doelman Maarten Werts zag belanden. Daarna werd de thuisclub sterker. Maico Meulen kreeg na goed doorzetten van Max Sonnemans een klutsbal voor zijn voeten in de zestien. De niet goed geraakte bal hobbelde naast het doel. Even later kreeg Maico een niet te missen kans, maar vrij voor de doelman schoot hij naast. Na een half uur draaide een goede voorzet van Justin Hoeben bij de tweede paal op het hoofd van Wesley van den Boomen. Diens inzet belandde echter in het zijnet en een kopbal van Koen de Louw verdween even later over het doel. Vier minuten voor rust leek Someren toch op voorsprong te komen. Luc Bouwmans liet een dieptepass lopen, Thijs Martens kapte zijn tegenstander uit in de zestien, maar stuitte van dichtbij op doelman Ongenae.

Op slag van rust stond Hilvariaan Greg van Gestel plotseling vrij op links. Hij schoof de bal laag over de grond binnen en zette zijn team tegen de verhouding in op voorsprong; 0-1.

Na rust werd Maico Meulen, die zich uitstekend vrijliep in de zestien, goed aangespeeld. Zijn kopbal miste echter kracht én richting. Binnen het uur kreeg Greg van Gestel van Hilvaria zijn tweede mogelijkheid. Hij onderschepte een te zachte terugspeelbal van Niels Schweren, maar schoot naast.
In het laatste half uur drukte de Bossche scheidsrechter Janssen (die een prima eerste helft floot) zijn stempel op de wedstrijd. Na een lichte duw in de rug gaf hij Hilvaria een strafschop, die te billijken viel. De rode kaart voor Robert van Lierop, die hij eraan koppelde, was daarentegen wel héél zwaar gestraft. Coen van Oirschot benutte de pingel en zette zijn team op 0-2.

In ondertal scoorde Someren in de 66ste minuut de aansluitingstreffer. Op aangeven van Thijs Martens schoot Koen de Louw snoeihard de 1-2 binnen. Kort daarna blokkeerde een Beekse verdediger de bal in het strafschopgebied met de hand. De thuisclub claimde massaal een strafschop en Hilvaria mocht van geluk spreken dat de arbiter door liet spelen. Tien minuten voor tijd werd de wedstrijd definitief beslist. Coen van Oirschot duwde Niels Schweren naar de grond en haalde, nadat een fluitsignaal uitbleef, geplaatst uit met zijn rechtervoet; 1-3.

Wesley van den Boomen uitte -nogal dom- zijn frustratie richting de scheidsrechter en ontving zijn tweede gele kaart, zodat de Somerense formatie met negen spelers verder moest. Desondanks kreeg de thuisclub in de slotfase nog twee opgelegde kansen. Een schot van Thijs Martens werd uitstekend gepareerd door de Hilvaria-doelman en Justin Hoeben zag zijn inzet op de paal stranden. Eindstand derhalve 1-3.

Een teleurstellend resultaat voor de Somerenaren, die komende donderdag een bekerwedstrijd spelen in en tegen Deurne en zondag Mierlo-Hout treffen in de competitie.

Spelers Someren: Maarten Werts, Wesley van den Boomen (80 2x geel), Oelse Venhuizen (65 Ron van Stratum), Niels Schweren, Robert van Lierop (60 rood), Max Sonnemans, Maico Meulen (68 Robin van den Aker),Justin Hoeben, Koen de Louw, Luc Bouwmans (82 Gjalt Burger), Thijs Martens.

Verslag: Gerard Slegers

Foto’s: Gerard Verdonschot