Someren wint bekerduel van Mierlo Hout na strafschoppen

Mierlo Hout 1

Groep 1 18

9 november 2017 20:00

Someren speelde donderdag de bekerwedstrijd thuis tegen de nummer 1 van de 3e klasse C, Mierlo Hout. Dat Mierlo Hout een goed elftal heeft bleek al snel, want ze creëerden tegen de nummer 1 van de 2e klasse F direct in de 5e minuut een kans, maar deze werd naast geschoten. In de verder rommelige en slordige openingsfase duurde het tot de 9e minuut alvorens Thijs Cortenbach met een geplaatst schot voor het eerst gevaarlijk kon worden. De bal zeilde echter net over de lat. In de 15e minuut werd een goede aanvalsopzet van Someren gestuit via een overtreding op de linkerhoek van de 16 meter. Bij de bal stonden Thijs Cortenbach en Freek van Bussel. De laatste schoot met een geplaatst schot de bal onhoudbaar tegen de touwen, 1-0. Mierlo Hout probeerde daarna het spel te maken, maar creëerde niet echt kansen. In de 21e minuut mocht Someren opnieuw een vrije trap nemen vanaf de rechterkant en de afgeslagen bal werd door Thijs Cortenbach hard over het doel geschoten.  Mierlo Hout kreeg in de 30e minuut een kleine kans, maar de tegendraads ingekopte bal was veel te zacht om echt gevaar te stichten. Daartegenover wist namens Someren in de 36e minuut Mike Verdonschot een mooie combinatie door het centrum tussen Stijn Kusters en Freek van Bussel niet doeltrefend af te ronden. Vlak voor rust was er ook een mooie combinatie van Mierlo Hout door het centrum, waarbij keeper Tim Vinken in 1e instantie nog kon redden, maar de terugkomende bal werd door Mierlo Hout binnen geschoten, 1-1.

Na de korte rustpauze, werd de wedstrijd hervat en Someren werd direct gevaarlijk uit een hoekschop, maar de bal verdween via een kopbal over het doel. Enkele minuten later vuurde Mierlo Hout een hard schot af op het doel van Someren, maar Tim Vinken redde bekwaam.  In de fase die hierna volgde werd de sfeer wat grimmiger, waardoor er enkele gele kaarten volgden. In de 55e minuut werd spits Nicky Sleegers diep gestuurd richting het doel van Someren, de buitenspelval werd uitstekend gehanteerd door de verdediging van Someren, waardoor Sleegers zeker 4 meter buitenspel stond, maar vreemd genoeg negeerde de scheidsrechter het signaal van de grensrechter volkomen. Sleegers kon hierdoor eenvoudig de 1-2 scoren.  Dit was het signaal voor Someren om aan te zetten om de wedstrijd weer naar zich toe te trekken. Middenvelder Luc Hoeben werd gewisseld voor spits Devi Fondon om meer aanvallende impulsen te krijgen. In de 64e minuut werd Freek van Bussel over links vrijgespeeld en zijn harde voorzet kon net niet worden afgerond door de opgekomen medespelers. 1 minuut later was het wel raak voor Someren, toen een goede aanval over rechts leidde tot een voorzet van Mike Verdonschot op Freek van Bussel, die van dichtbij de bal onder de keeper door kon scoren,  2-2. Ook in de fase daarna waren er stevige duels en tackles die tot gele kaarten voor beide teams leidden. Het voetbalniveau werd er niet beter op, maar het werd wel een spannende slotfase. In de 74e minuut was er een snelle uitbraak onder leiding van Stijn Kusters, die een prima pass gaf op Freek van Bussel, maar leidde niet tot een hattrick, omdat hij de bal over het doel schoot. Ook Mierlo Hout creëerde nog enkele kansen, maar de eindpass was niet goed óf Tim Vinken stond in de weg met een alerte reactie. In de 80e minuut wist Luc Bouwmans zich knap vrij te draaien op de rand van de 16 meter, maar het schot dat volgde was te zwak om de doelman Cox van Mierlo Hout in problemen te brengen. Justin Hoeben mocht in de 83e minuut invallen voor Luc Bouwmans en was direct bij enkele combinaties door het centrum betrokken. In de 87e minuut werd de bal vanaf de zijkant hard voor het doel van Mierlo Hout gespeeld, maar ook uit die kans wist Freek van Bussel niet zijn 3e doelpunt te maken. Aan de andere kant viel de bal uit een kluts voor de voeten van de spits van Mierlo Hout, maar zijn snelle schot werd even snel en knap door Tim Vinken gered. 2 minuten in blessuretijd was de laatste kans voor Someren via een vrije trap vanaf de linkerkant. Stijn Kusters kopte de bal op het doel maar doelman Cox wist de bal te stoppen. Scheidsrechter Meijers floot voor einde wedstrijd en de KNVB-regelementen hebben bepaald dat een strafschoppenserie de beslissing moet brengen wie een bekerronde verder gaat.

De eerste 10 strafschoppen werden onberispelijk binnengeschoten, maar de 4e strafschop die daarna volgde werd door Tim Vinken gestopt, 7-6 voor Someren, dat een ronde verder is in de KNVB-beker.

Opstelling SV Someren: Tim Vinken, Stijn Kusters, Niels Schweren, Robin van de Aker, Mike Kusters, Joost van de Velden, Thijs Cortenbach ,Luuk Hoeben, (60. Devi Fondon), Luc Bouwmans (83. Justin Hoeben), Freek van Bussel, Mike Verdonschot (89. Fabio Peters)

Zondag 21 april 2024 - aanvang 14:30 uur Sportpark De Potacker
BSV Limburgia/Kamerland 1 (zon)