Someren promoveert naar eerste klasse

EFC 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 1e klasse/2e klasse 1 nacompetitie

5 juni 2016 14:30

Hurk, J. van den

Veldhoven - In een ware slijtageslag won Someren via strafschoppen van EFC uit Eersel. Na de reguliere speeltijd stond er een 1-1 stand op het scorebord. In de verlenging werd er niet meer gescoord. Someren nam de noodzakelijke strafschoppen beter dan de moegestreden Eerselnaren en zodoende keren de blauw-witten na één seizoen afwezigheid weer terug in de eerste klasse.

Achterstand
In een meer spannende dan hoogstaande finalewedstrijd kwam EFC in de blessuretijd van de eerste helft op voorsprong door Bas Beljaars. De geroutineerde spits kopte de bal na een voorzet van Van Limpt over de uitkomende Maarten Werts in het verlaten doel, 1-0. Tien minuten daarvoor belandde een vrije trap van Van Sambeeck, die door iedereen werd gemist, al tegen de paal. Someren was ook dichtbij een doelpunt via Salim Zeroual, maar zijn schot zeilde rakelings over het doel.

Kansen na rust
In de tweede helft ging Someren op jacht naar de gelijkmaker en werd EFC meer en meer onder druk gezet. Niels Schweren kopte de bal over het doel en een schot van Dirk Hurkmans belandde op de vuisten van doelman Wouters. Na een uur spelen werd het uiteindelijk toch 1-1. De vrije trap van Mike Kusters was afgemeten en de kopbal van Niels Schweren hard en onhoudbaar.

Zes minuten later kwam Someren bijna op voorsprong. Salim Zeroual gaf de bal voor en Freek van Bussel  kopte gevaarlijk op doel. Wouters redde knap en in de rebound verdween de bal voorlangs het doel.
In de 78ste minuut bracht Maarten Werts redding door een gevaarlijke uithaal van Van Limpt over de lat te tikken. Tien minuten voor tijd werd een terugspeelbal van EFC door de doelman volledig gemist, maar tergend langzaam rolde de bal naast het doel. Tot opluchting van de EFC-goalie, die even later een kopbal van Freek van Bussel op de lat zag belanden en een schot van Robin van de Aker over het doel zag verdwijnen.

Verlenging en strafschoppen
Ook in de verlenging waren de betere kansen voor Someren. Een schot van Freek werd gepareerd door doelman Wouters, die ook goed ingreep bij een inzet van Robin v.d. Aker. In de slotminuut was invaller Koen de Louw dichtbij een treffer, maar zijn voorzet strandde op de lat. Na 120 loodzware minuten moesten strafschoppen de beslissing brengen. Salim Zeroual, Fabio Peters en Freek van Bussel scoorden vanaf elf meter. Dat de pingel van Oelse Venhuizen gestopt werd, hinderde niet, want voor EFC faalden Bierens, Van Sambeeck en Beljaars. Someren keert daardoor na een jaar afwezigheid weer terug in de eerste klasse.

Someren: Maarten Werts, Robin v.d. Aker, Oelse Venhuizen, Niels Schweren, Mike Kusters, Rowel Deelen, Salim Zeroual, Joost v.d Velden (67 Fabio Peters),Freek van Bussel, Dirk Hurkmans (106 Luuk Hoeben), Dévi Fondon (46 Koen de Louw).

Huldiging
Op sportpark De Potacker werden alle spelers en de leden van de technische staf gehuldigd door een grote supportersschare. Een voor een werden de winnaars door presentator Wiljan Raijmakers naar het podium geroepen en toegezongen.  Ook de in augustus 2015 overleden Huubke Raijmakers en het tweede elftal werden in de huldiging betrokken. Omstreeks 21.30 uur verscheen de welbekende platte kar ten tonele en na een mooie tocht kreeg het feest een vervolg in het centrum van Someren.

Verslag: Gerard Slegers
Foto’s: Jan v.d. Broek