Sensationele 5-1 overwinning voor Someren

Mannen zondag, 1, 2e klasse F

6 maart 2016 14:30

Ooms, N.A.

De thuisclub leverde een topprestatie door met 5-1 te winnen van Marvilde (de nummer twee van de ranglijst). De overwinning was des te opmerkelijker, omdat Someren bijna een uur met tien man speelde. Na een 1-1 ruststand counterde het team van Jurgen de Haan naar een verrassende, maar verdiende 5-1 zege.

Gelijkwaardig
In een matige eerste helft waren beide teams aardig aan elkaar gewaagd. De eerste kans van de wedstrijd was voor de thuisclub: uit een vrije trap van Mike Kusters kopte Oelse Venhuizen de bal over het doel. Even later kwam Someren op voorsprong: na een mooie aanval gaf Koen de Louw een voorzet op Freek van Bussel, die prachtig tegendraads de 1-0 binnenkopte.

Daarna werd de tegenstander uit Veldhoven sterker. Een gevaarlijke inzet van Rick van den Bogaard werd nog gepareerd door doelman Maarten Werts, maar na ruim een half uur spelen, kwam Marvilde op gelijke hoogte. Ties Bazelmans liep zich goed vrij en kon van dichtbij de 1-1 binnentikken.

Veldverwijdering
Meteen daarna hadden de gasten geluk toen een verdediger de bal in de zestien met twee handen beroerde. Dat ontging scheidsrechter Ooms uit Eindhoven en hij liet doorspelen. Wat Ooms wel zag, was een onbesuisde actie van Somerenaar Niels Schweren in de buurt van de middenlijn. De centrale verdediger die voor het eerst weer speelde na een langdurige hamstringblessure, kwam wild in op zijn tegenstander, maar raakte hem niet. De arbiter liet verder spelen en toonde daarna de gele kaart. Niels leverde daarop commentaar en dat was onverstandig. Ooms is een rechtlijnige arbiter die niet met zich laat sollen. Hij trok meteen de rode kaart en Someren moest met tien man verder. In ondertal haalde Someren de rust met een gelijke stand.

Effectief countervoetbal
Na de thee was de eerste kans voor de gasten. Rick v.d. Bogaard schoot hard en zuiver op doel, maar Maarten Werts bracht uitstekend redding. Veel kansen kreeg Marvilde overigens niet, want de blauw-witten speelden met een hecht defensief blok. De Veldhovense aanvallen werden veelal in de kiem gesmoord en met snelle spelhervattingen en counters probeerde Someren gevaarlijk te worden. Die tactiek wierp zijn vruchten af. In de 67ste minuut legde Ravid Kochavi de bal panklaar in de voeten van Dirk Hurkmans, die zijn team op voorsprong bracht, 2-1. Een minuut later hield doelman Sten Otter de gasten op de been door een inzet van Koen de Louw onschadelijk te maken. Kort daarna was hij kansloos toen weer Ravid op de linkerflank kon doorstomen en Freek van Bussel op maat bediende. De Somerense spits die de longen uit zijn lijf liep, scoorde laag over de grond de 3-1. Marvilde werd daarna gevaarlijk via Gijs Kiebert, maar alleen de thuisclub kwam nog tot scoren. Ravid speelde een prima wedstrijd op de linkerflank en zijn derde assist van de middag leidde tot de 4-1 door invaller Nick Kusters.

In de slotfase kreeg de thuisclub nog twee opgelegde kansen, maar pas in blessuretijd bediende Koen de Louw zijn teamgenoot  Salim Zeroual, die de vijfde Somerense treffer aantekende.

Met deze knappe overwinning neemt Someren revanche voor de geflatteerde 2-1 nederlaag in de heenwedstrijd en begint het overtuigend aan de derde periode.

Someren: Maarten Werts, Robin v.d. Aker (18 t/m 36 Niels Schweren), Wesley v.d. Boomen, Oelse Venhuizen, Mike Kusters, Rowel Deelen, Koen de Louw, Salim Zeroual, Freek van Bussel (83 Nick Kusters), Dirk Hurkmans, Ravid Kochavi.

Verslag: Gerard Slegers
Foto’s: Jan v.d. Broek